Ταξιδεύοντας με τον ελέφαντα


Ο Φιλέας Φογκ ήταν ένας πλούσιος ερευνητής, ο οποίος είχε πολλές φαεινές ιδέες. Κάποια μέρα, πήγε στην Ακαδημία των Επιστημών, στο Λονδίνο, με την ιδέα ότι μπορεί να κάνει τον γύρο του κόσμου σε 80 μέρες. Πολλοί αμφισβήτησαν τα λόγια του, κάτι το οποίο ο ίδιος δεν το επέτρεπε. Έτσι κάποια βραδιά στοιχημάτισε όλη του την περιουσία (₤20.000) ότι μπορούσε να πραγματοποιήσει ο ίδιος τον γύρο του κόσμου σε 80 μέρες. Κι έτσι ξεκίνησε το ταξίδι, με τον υπηρέτη του, Πασπαρτού. Η διαδρομή που θα ακολουθούσε ήταν η εξής:

Λονδίνο-Σουέζ, Σουέζ-Βομβάη, Βομβάη-Καλκούτα, Καλκούτα-Χονγκ Κονγκ, Χονγκ Κονγκ-Γιοκοχάμα, Γιοκοχάμα-Σαν Φρανσίσκο, Σαν Φρανσίσκο-Νέα Υόρκη, Νέα Υόρκη-Λονδίνο.

Τελικά γυρίζει στην Αγγλία, νομίζοντας ότι είχε χάσει το στοίχημα, γυρίζοντας μια μέρα αργότερα. Όμως, λίγο αργότερα, συνειδητοποίησε ότι είχε φτάσει λίγο νωρίτερα και τρία λεπτά πριν λήξει η προθεσμία του, πηγαίνει στην Ακαδημία και κερδίζει το στοίχημα. Στο τέλος του είπαν ότι αντί να φτάσει στις 21 Δεκεμβρίου, 80ή μέρα, έφτασε μια μέρα νωρίτερα, λόγω του ότι, ταξιδεύοντας αντίθετα προς την πορεία περιστροφής της γης, κέρδισε μία ημέρα που δεν είχε υπολογίσει.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του Φιλέα Φογκ, ο υπηρέτης του, Πασπαρτού, βρίσκει πολλές λύσεις και βγάζει από τη δύσκολη θέση το αφεντικό του. Κάτι ανάλογο κάνει και στο απόσπασμα με τον ελέφαντα.


Κάνε κλικ στην εικόνα για να διαβάσεις το βιβλίο.

Πώς αφηγούμαστε μια ιστορία

Τι είναι αφήγηση;
Αφήγηση είναι η προφορική ή γραπτή παρουσίαση ενός γεγονότος (μιας ιστορίας) φανταστικού ή πραγματικού.


Είδη αφηγηματικών κειμένων:
- Απομνημονεύματα
- Διηγήματα
- Μυθιστορήματα
- Παραμύθια
- Μύθοι
- Θρύλοι


Αφηγητής ονομάζεται αυτός που αφηγείται μια ιστορία:
- Αν ο αφηγητής παίρνει μέρος στα γεγονότα, συμμετέχει δηλ. σε αυτά η αφήγηση γίνεται σε α΄ πρόσωπο (ενικού ή πληθυντικού).
π.χ. Έτρεξα να προλάβω το λεωφορείο.
- Αν ο αφηγητής δε συμμετέχει στην ιστορία που αφηγείται, η αφήγηση γίνεται σε γ΄ πρόσωπο (ενικού ή πληθυντικού).
π.χ. Το παιδί έτρεξε να προλάβει το λεωφορείο.


Για να διηγηθούμε σύντομα μια ιστορία πρέπει να αναφέρουμε:
l      Το χώρο και το χρόνο όπου συμβαίνουν τα γεγονότα.
l      Τους ήρωες της ιστορίας (πρωταγωνιστές, δευτερεύοντα πρόσωπα).
l      Την εξέλιξη της ιστορίας:
- Πώς ξεκινάει η ιστορία.
- Πώς προχωράει (τι γίνεται μετά).
- Πώς τελειώνει (ποιο είναι το αποτέλεσμα).
Τις σκέψεις και τα συναισθήματα των ηρώων ή του αφηγητή της ιστορίας.

Παρατηρήσεις:
  • Στην αρχή, στο ξεκίνημα μιας ιστορίας μπορεί να αναφερθεί ένα γεγονός που αποτέλεσε την αιτία για όσα έγιναν.
  • Όταν αφηγούμαστε μια ιστορία προσέχουμε να μην αναφέρουμε λεπτομέρειες που δεν έχουν σημασία. Αναφέρουμε μόνο τα σημαντικά και ενδιαφέροντα σημεία της ιστορίας.
  • Στο τέλος αναφέρουμε τις συνέπειες των γεγονότων που περιγράφονται στην ιστορία.
  • Όταν αφηγούμαστε φανταστικά γεγονότα μπορούμε να μην αναφέρουμε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο π.χ. Μια φορά κι έναν καιρό, Σε μια μακρινή χώρα κ.ά.
  • Οι ήρωες μιας φανταστικής ιστορίας μπορούν να είναι όχι μόνο άνθρωποι αλλά και φυτά, ζώα ή αντικείμενα. 

 Για να δείξουμε το χρόνο σε μια ιστορία χρησιμοποιούμε:
α) Τους χρόνους των ρημάτων.
β) Χρονικά επιρρήματα: νωρίτερα, πέρυσι, ύστερα κ.λπ.
γ) Ουσιαστικά με σημασία επιρρήματος: το μεσημέρι, το φθινόπωρο, τη Δευτέρα κ.λπ.
δ) Χρονικές προτάσεις: Όταν ξεκινήσαμε…, Μόλις φύγαμε…
ε) Φράσεις με προθέσεις: κατά το μεσημέρι, από νωρίς  
Picture 
 Picture

 Πηγές: Εγκύκλιος Παιδεία, 8ο Δημ. Σχ. Νάουσας, Παιδίον τόπος